duminică, 6 septembrie 2009

Prietenia

Ştim cu toţii ce înseamnă prietenia şi de câte feluri poate fi ea, precum şi modalităţile în care e percepută - la modul cel mai light până în stadiul ei cel mai hard de ataşament reciproc, dar credeţi-mă că sintagma de "cel mai bun prieten" nu există. "Cel mai bun prieten" e o iluzie optică sau a simţurilor, o himeră îndelung alimentată de noi printr-o dorinţă egocentristă. Prieten nu se numeşte doar acela care îţi oferă un umăr pe care să plângi, care îţi deschide mereu uşa indiferent de oră sau care răspunde mereu "prezent" la apelul iniţiat de tine. Prin urmare, cel care e mereu prezent fizic şi la datorie e cel mai bun prieten pentru că există în momentul şi locul potrivit, aşa s-ar traduce prietenia. Răbdarea e de aur şi asta ar trebui să fie prima şi cea mai bună calitate într-o relaţie de prietenie adevărată. Să te asculte când vorbeşti aberaţii (ştiind că asta nu e starea ta obişnuită) şi care prin toată căldura lui poate să îţi ofere cel mai sincer sfat cu putinţă. Indiferent dacă are impresia cineva că nu se pricepe în a da sfaturi, dacă consideră că nu e omul potrivit sau în măsură să sugereze o soluţionare, de cele mai multe ori ajută persoana în cauză prin implicarea indusă. Dacă te cunoaşte cu adevărat ştie ce să îţi spună cu privire la o problemă ştiind că nu ai cum să te superi la auzirea adevărului. Metodologia e de substrat şi cu substanţă: contează felul în care îţi alină suferinţele şi modalitatea prin care ajunge să îţi demonstreze cât de mult doreşte să ia parte la ceea ce te macină şi să te sprijine în măsura posibilităţilor. O vorbă potrivită rostită în momentul cu pricina ajunge să vindece pe jumătate nedumerirea, supărarea sau încordarea prietenului respectiv. A te suplini pe tine prin celălalt şi viceversa e arta de a broda o prietenie la supelativ, ieşită din tipare şi invidiată de cei care nu înţeleg sensul relaţiei respective. Cel care te fereşte de necazuri, cel care nu te învaţă să fumezi, cel care te înţelege că nu ai bani şi îţi întinde el o mână pentru a ieşi din impas (nu din generozitate sau respect ci pur şi simplu din dorinţa de a ajuta), cel care la o beţie se comportă la fel de natural cu tine ca şi în momentele de "luciditate" şi cel care îţi demonstrează că te iubeşte (chiar dacă nu o spune) - cel care le face cel puţin pe toate acestea e cel mai bun prieten. Respectarea promisiunilor, înţelegerea mutuală, alchimia existentă completează o relaţie de prietenie atipică celor obişnuite, care eu tind să cred că sunt amiciţii dezvoltate. E aşa de greu să oferim şi să primim aceste calităţi încât le considerăm imposibile, de frica de a nu fi răniţi. Am crezut până acum într-o zi că o prietenie veche e sfântă şi impenetrabilă, dar nu vechimea anilor dă calitatea unei relaţii excepţionale ci felul în care e "întreţinută" alchimia existentă. Un an poate însemna o veşnicie sau o viaţă de chestii care se consideră că au fost săvârşite împreună la fel de bine cum 5-10-15 ani de prietenie pot să nu însemne nimic tocmai din faptul că nu a fost la modul cel mai real dezvoltată, ci a rămas la stadiul de amiciţie prelungită şi cu o vechime considerabilă! E totuşi trist să te regăseşti singur în lumea ta, fără prieteni şi oameni cu vorbe de duh spuse în taină!

6 comentarii:

  1. Eu am o alta parere despre prietenie."Cel mai bun prieten" din punctul meu de vedere este acela care nu se menajeaza sa iti zica verde in fata toate lucrurile care deranjeaza. Este posibil de cele mai multe ori ca "Cel mai bun prieten" sa nu fie intodeauna la locul si momentul potrivit dar asta nu inseamna ca nu e alaturi de tine. De multe ori sfaturile prietenilor nu sunt indejuns de "bune" pentru unii dintre noi , si le luam mai mult ca pe o critica sau o rautate. Nu ma regasesc prea mult in postarea ta, eu consider cu tarie ca fac parte din cateogria "prietenilor buni" care te inconjoara. Si as mai putea sa dau exemple...
    Helloooo! Nu esti singura!

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi mie mi se pare perfect să îţi spună franc tot ce deranjează, fără menajamente. Chiar dacă nu e prezent cu fizicul, cel mai bun prieten te poate susţine şi de la distanţă (cu o vorbă sau un gând bun care să nu fie fals sau numai spus), nu am afirmat că trebuie să fie neapărat lângă tine când ai o problemă. Ştiu că am prieteni buni care mă înconjoară şi mi s-a demonstrat asta, dar eu vorbeam de cel mai pun prieten în viaţa fiecărui om. Doamne Dani, ştiu că nu sunt singură (ci pur şi simplu "departe")dar accepţiunea acestei postări era de altă natură...

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga scriitoare, nu iti citesc zilnic ziarul sau cum vrei tu sa iti denumesti acest spatiu virtual, dar am observat ceva interesant la aceast paragraf : e cam adevarat ceea ce ai relatat mai sus, chiar exsita o diferenta intre prieteni si prietenii. Cel mai probabil ai fost martora unor intamplari " supranaturale" care te-au inspirat sa creezi scrisorica aista. Totusi prietenia avansata intre doua persoane nu reprezinta neaparat " Si mie mi se pare perfect sa iti spuna franc tot ce deranjeaza, fara menajamente. " oamenii sunt foarte dificili si pentru a trai impreuna unii cu altii sunt nevoiti in a face " compromisuri " intre ei. Modificari suferim toti dea lungul timpului, chiar si tu poate, pentru ca natura noastra este asa. Pe curand.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dragă "Unprieten" eu nu menţionam mai sus o diferenţă între prieteni şi prietenii ci exemplificam sintagma de "cel mai bun prieten", asta în cazul în care nu ai sesizat asta. Plus, vreau să îţi spun că ştiu cine eşti şi mai ştiu ce încerci să spui tu aici, doar că eu nu am suferit modificări majore din acest aspect. Apoi, mai ţin să precizez că "de-a lungul timpului" se scrie corect cu "de-a" şi nu legat. Apoi, legat de ce spui tu, prin "oamenii sunt foarte dificili şi pentru a trăi împreună unii cu alţii sunt nevoiţi în a face compromisuri între ei". Eu nu mă refeream la oameni în calitatea de soţ şi soţie sau cei care convieţuiesc împreună. Prietenii nu trebuie să locuiască împreună ca să rămână la stadiul de cei mai buni prieteni şi prin asta tu faci o mare confuzie. Şi totuşi, ceva personalizat pentru tine, îţi spun că există o diferenţă totuşi între abilitatea de a lua decizii şi a fi hotărât. De multe ori, poţi lua o decizie fără să fi neapărat hotărât ci din cauza unor contexte sau circumstanţe. Cu asta cred că am spus tot!

    RăspundețiȘtergere
  5. P.S.: am omis să îţi spun că nu am fost martora unor întâmplări "supranaturale" şi nu ştiu cum ai ajuns tu la această concluzie eronată. Şi ştii foarte bine ce m-a inspirat să scriu această "scrisorică" cum o autodefineşti, fiindcă ţi-am relatat-o în particular. Ideea e că nu ştiu de ce încerci tu să mă ataci cu această atitudine ostilă, cert este că în mod personal nu îţi voi mai relata niciodată nimic. Eu aş încheia nu "pe curând" ci "cu bine pentru viitorul prieteniilor tale", să fim pe topic totuşi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Sa sti ca eu sunt de acord cu tine si ai mare drepatte. Chiar ma regasesc in postarea ta.

    RăspundețiȘtergere